Black Friday και καταναλωτική φρενίτιδα

black friday
Μοιράσου το!

Μαύρη Παρασκευούλα για τις τιμές η σημερινή, με εκπτώσεις που φτάνουν το 80%, το 90% γιατί όχι και το 190% και κατάλευκη τόσο για τους τζίρους των καταστημάτων, όσο και για τους καταναλωτές, που την περιμένουν με μεγάλη ανυπομονησία, καθώς έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν σε ιδανική τιμή, το προϊόν που τους έλειπε με σκοπό να καλυτερέψουν την ποιότητα της ζωής τους. Μία ημέρα γιορτής όπου διαφημίζεται και κυριαρχεί η κατάσταση win-win για όλους. Όλα υπέροχα λοιπόν εφόσον ζούμε σε έναν ιδανικό κόσμο. Ή μήπως όχι;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Σύμφωνα με τη σελίδα Wikipedia, Black Friday (στα ελληνικά Μαύρη Παρασκευή), είναι το ανεπίσημο όνομα της ημέρας που ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, δηλαδή η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου η οποία έχει θεωρηθεί ως η αρχή της περιόδου των Χριστουγεννιάτικων αγορών στη χώρα από το 1952.

Τα πρώτα στοιχεία από τη χρήση του όρου “Black Friday” για την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών με εμπορική σημασία, υποδηλώνει ότι ο όρος προέρχεται από την Φιλαδέλφεια, όπου χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τη μεγάλη και ενοχλητική για τους πεζούς κυκλοφορία οχημάτων, που σημειωνόταν την επομένη της ημέρας των Ευχαριστιών και χρονολογείται τουλάχιστον από το 1961.

Έπειτα από αρκετά χρόνια και καθώς η φράση έγινε πιο διαδεδομένη, έγινε δημοφιλής η εξήγηση ότι αυτή η μέρα ήταν το σημείο του έτους κατά το οποίο το λιανεμπόριο αρχίζει να γυρίζει σε κέρδος, δηλαδή στην αμερικάνικη αργκό από “το κόκκινο” (in the red) περνάει “στο μαύρο” (in the black).

Η Black Friday είναι η μέρα με το μεγαλύτερο τζίρο πωλήσεων του έτους στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 2005. Τα καταστήματα πλέον επεκτείνουν τις προσφορές τους σε ολόκληρους τους μήνες του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου, αντί να επικεντρώνονται μόνο στην ημέρα αυτή. Στην Ελλάδα η Black Friday εισήχθη για πρώτη φορά το 2015.

Κάνοντας μία πιο λεπτομερής έρευνα, θα διαπιστώσεις ότι αρκετά από τα προϊόντα που πωλούνται τη Black Friday και χαρακτηρίζονται από χαμηλότερες τιμές έναντι των υπολοίπων του είδους τους, παρασκευάζονται και είναι διαθέσιμα σε ορισμένες ποσότητες και μόνο για την ημέρα αυτή, καθώς επίσης και τα χαρακτηριστικά τους είναι μειωμένα σε σχέση με τα υπόλοιπα. Αυτό συμβαίνει διότι τα συγκεκριμένα προϊόντα κατασκευάζονται από φθηνότερα υλικά ή χρησιμοποιούν υλικά προϊόντων τα οποία έχουν <ξεμείνει> στις αποθήκες των εταιρειών, με αποτέλεσμα να μειώνεται το κόστος παραγωγής τους, ώστε να μπορούν οι εταιρείες και τα καταστήματα να τα προσφέρουν στο καταναλωτικό κοινό σε χαμηλότερη τιμή, διαφημίζοντας μάλιστα τη μεγάλη (ανύπαρκτη θα έλεγα) έκπτωση που τα συνοδεύει.

Ωστόσο, υπάρχουν και προϊόντα των οποίων η αγορά αποτελεί στην πραγματικότητα μια καλή ευκαιρία, αρκεί φυσικά να σου είναι χρήσιμα. Αυτά είναι συνήθως προϊόντα τα οποία οι εταιρείες, έχουν προσπαθήσει σε προγενέστερο χρόνο, να πουλήσουν ανεπιτυχώς με τεράστιο κέρδος και έπειτα από την αποτυχία τους, αναγκάζονται να τα δώσουν σε χαμηλότερη τιμή με σκοπό να περιορίσουν τη ζημία τους.

Η Black Friday χαρακτηρίζεται από καταναλωτική φρενίτιδα, την οποία συντηρούν ο τεράστιος όγκος των διαφημίσεων, οι οποίες μας βομβαρδίζουν με μεγάλες προσφορές και ευκαιρίες. Στο ίδιο μήκος κύματος κυμαίνονται και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τα οποία παρουσιάζουν την αγοραστική υστερία και την έλλειψη αποθεμάτων, δημιουργώντας έτσι μια κατάσταση φαύλου κύκλου ανατροφοδότησης της ζήτησης.

Προσωπικά έχω πέσει ‘’θύμα’’ της Black Friday και της καταναλωτικής φρενίτιδας που τη συνοδεύει, πραγματοποιώντας στο παρελθόν δαπανηρές, άσκοπες και άχρηστες αγορές. Πλέον είμαι πιο συνειδητοποιημένος και φυσικά περισσότερο ενημερωμένος. Έχω καταλάβει ότι οποιαδήποτε ευκαιρία υπάρξει την ημέρα αυτή, αποτελεί πρωτίστως ευκαιρία για τις εταιρείες και τα καταστήματα και σε δευτερεύοντα βαθμό για τον καταναλωτή.

Η συμβουλή που έχω να σου δώσω και ισχύει για κάθε αγορά που κάνεις ανεξαρτήτως ημέρας, είναι προτού να αγοράσεις οποιοδήποτε προϊόν, να κάνεις πάντα τη δική σου έρευνα αγοράς. Εξάλλου υπάρχουν πολλά εργαλεία και διαδικτυακές πλατφόρμες που μπορούν να σε βοηθήσουν να συγκρίνεις προϊόντα και τιμές και φυσικά να επιλέγεις πάντα με γνώμονα το καλύτερο και πιο χρήσιμο για εσένα. Και μην ξεχνάς να συγκρίνεις πάντα τη σχέση ποιότητας ,ποσότητας και τιμής γιατί όπως έχει αποδειχτεί αμέτρητες φορές, το φθηνότερο δεν είναι πάντα και το πιο οικονομικό.

Τα λέμε στο επόμενο άρθρο..

 


Μοιράσου το!

Σχετικά άρθρα